Виховання – це цілеспрямований процес свідомого розвитку людини, метою якого є формування морально-духовної, життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал.
Система виховної роботи гімназії забезпечує єдність і взаємозв’язок планування, організації і аналізу діяльності, спільної роботи педагогічного і учнівського колективів, сім’ї і громадськості.
Плануючи виховну роботу в гімназії, ми враховуємо:
• мету і завдання виховання;
• рівень розвитку і вихованості учнів;
• учнівські запити, інтереси та потреби;
• підготовку учителя до організаторської роботи;
• власний учительський досвід у вихованні дітей.
Мета виховної роботи
• формування та розвиток національної свідомості гімназиста, свідомого ставлення до обов’язків людини та громадянина;
• формування та розвиток інтелектуальних здібностей, моральних та естетичних цінностей;
• виховання духовної, розумової та мовної культури гімназиста;
• забезпечення фізичного розвитку, охорони та збереження життя і здоров’я учнів;
• створення умов для розвитку творчих та інтелектуальних обдаровань дітей.
Стратегічні завдання виховної діяльності
Перше завдання:
гуманізація виховного процесу, створення умов для всебічного розвитку, самоаналізу, самовиховання, саморозвитку та самовдосконалення особистості учня.
Друге завдання:
вдосконалення методичної майстерності, підвищення творчого потенціалу кураторів.
Третє завдання:
формування загальногімназійного колективу, школи-родини.
Напрямки виховної роботи
Основні принципи виховної роботи
• систематичність;
• ефективність;
• інформаційність;
• демократизм і гуманність;
• дисципліна і порядок;
• стимулювання, винагорода і заохочення ініціативи.
Виховна робота гімназії спрямована на формування всебічно розвиненої особистості. Тому завданням учителя є навчити дитину жити в гармонії з собою, ставитись до людського життя як до найвищої цінності.
Незалежно від своєї національності та світогляду учень має змогу дізнатися про духовне та культурне коріння української нації, а також про культуру, традиції та звичаї інших народів.
Цільові програми, які реалізуються у гімназії
З метою цілісного підходу до виховання учнів у гімназії реалізуються цільові програми, які сприяють самопізнанню, саморозвитку та самореалізації творчої особистості учня.
Подальше впровадження програми виховної роботи «Я – особистість» допомагає педагогам гімназії формувати морально-духовну життєво компетентну особистість учня, яка успішно самореалізується в соціумі. Програмою передбачається активне залучення учнів до різних форм творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема пізнавальної, культурної, художньо-естетичної, трудової, оздоровчої, спортивної, екологічної, що організовуються у позакласний час. Метою програми є створення цілісної моделі виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей.
У практику роботи гімназії впроваджуються виховні технології, інтерактивні методи та форми діяльності, які ставлять за мету не нав’язування правил і норм та примусове їх виконання, а створення умов для осмислення суті моральних правил і норм, їх доцільності, добровільного сприйняття, творчого застосування, почуття досвіду морально-ціннісного ставлення до самого себе, до людей, до навколишнього світу.
Виховна робота гімназії будується таким чином, що кожен учень стає повністю відповідальним як за свої успіхи, так і за свої невдачі. У гімназії заохочується прагнення до колективних досягнень, надання допомоги іншим, здатність до співпраці.
Усі педагоги нашої гімназії разом з адміністрацією щоденно і послідовно допомагають учням стати творчими особистостями, морально здоровими і духовно багатими людьми. У цьому і полягає актуальність наших методів виховання.
Форми виховної роботи
Наші педагоги дуже відповідально підходять до навчально-виховного процесу, докладають багато зусиль, щоб дітям, які весь час знаходяться поруч, було комфортно, цікаво і щоб вони відчували міцну шкільну родину.
Робота з батьками та громадськістю
Важливою складовою виховної роботи в гімназії є робота з батьками. Хоча процес виховання розпочинається у сім’ї, все ж співпраця гімназії, сім’ї і громадськості є запорукою успішних, позитивних результатів у вихованні.
Форми роботи з батьками
• батьківські збори;
• бесіди (індивідуальні, колективні);
• різноманітні спільні заходи:
• святкування державних та релігійних свят;
• учнівські концерти,
• вечорниці;
• виставки сімейних поробок, колекцій;
• екскурсійні поїздки дітей, учителів та батьків;
Очікувані результати
Формування й розвиток конкурентоспроможної особистості з громадянською позицією, здатної до конкретного вибору свого місця в житті й до адаптації у складному сучасному світі.
Формування в молоді характерних рис патріота: активна підтримка і розвиток Української державності, дотримання Конституції України.
Утвердження патріотизму та національної самосвідомості молоді, поглиблення процесу формування основ гуманістичного світогляду; пріоритетності високих моральних, культурних, національних та загальнолюдських цінностей, що сприятиме зміцненню духовної, моральної єдності суспільства.